1 00:00:03,040 --> 00:00:08,000 Op de Noordzee wordt de komende jaren hard gewerkt aan de uitbreiding van windenergieparken. 2 00:00:08,520 --> 00:00:13,440 Om tegemoet te komen aan de windenergievraag wordt er op grote schaal gebouwd. 3 00:00:13,640 --> 00:00:16,560 Deze bouw heeft echter gevolgen voor de scheepvaart 4 00:00:16,720 --> 00:00:21,640 en voor de scheepvaartveiligheid. Door windparken op zee neemt de kans 5 00:00:21,760 --> 00:00:30,000 op een aanvaring tussen schepen onderling enigszins toe. De kans op een aanvaring met turbines neemt aanzienlijk toe. 6 00:00:30,520 --> 00:00:36,880 Het Nederlandse beleid is om het huidige veiligheidsniveau te behouden en waar mogelijk te verbeteren. 7 00:00:37,280 --> 00:00:41,880 Er zijn daarom maatregelen ingezet ten behoeve van de scheepvaartveiligheid. 8 00:00:42,640 --> 00:00:45,920 De Noordzee is de drukst bevaren zee ter wereld. 9 00:00:46,240 --> 00:00:51,680 Nederlandse zeehavens zijn knooppunten in internationale transportketens. 10 00:00:52,080 --> 00:00:57,920 De zeescheepvaart is van vitaal belang voor ons land en moet vlot en veilig verlopen. 11 00:00:58,400 --> 00:01:04,360 De bouw van windenergieparken heeft impact op iedereen die gebruik maakt van de Noordzee. 12 00:01:05,120 --> 00:01:06,520 Het Nederlandse deel van de Noordzee 13 00:01:06,520 --> 00:01:10,080 is het meest benutte stukje zee eigenlijk bijna ter wereld. 14 00:01:10,240 --> 00:01:13,640 Alle toepassingen die je kunt doen op zee worden in Nederland uitgevoerd: visserij, 15 00:01:13,720 --> 00:01:18,880 recreatievaart, offshore, windmolenparken, nieuwe initiatieven zoals zeewierkweek, 16 00:01:19,000 --> 00:01:23,000 plus dat alle grote West-Europese havens eigenlijk aan ons deel van de Noordzee liggen. 17 00:01:23,240 --> 00:01:26,560 En ook al gaan ze niet naar Rotterdam of Amsterdam of Antwerpen, 18 00:01:26,760 --> 00:01:31,440 er vaart eigenlijk een groot gedeelte van de Europese scheepvaart hier voor de kust, voor de deur. 19 00:01:31,600 --> 00:01:35,640 Het economisch belang is heel groot. De verkeersintensiteit die neemt toe 20 00:01:35,960 --> 00:01:39,560 en als er incidenten plaatsvinden, kan dat schade opleveren aan een park of aan een platform, 21 00:01:39,680 --> 00:01:42,960 dus de energievoorziening kan in gevaar komen. Maar het kan ook een belemmering zijn 22 00:01:42,960 --> 00:01:46,120 voor de doorgang van het scheepvaartverkeer of de bereikbaarheid van de havens. 23 00:01:46,280 --> 00:01:48,360 Als je een stremming hebt of een groot incident, 24 00:01:48,480 --> 00:01:52,520 en de haven van Rotterdam zou bijvoorbeeld versperd raken. Dat loopt in de honderden miljoenen 25 00:01:53,240 --> 00:01:55,680 en dat willen wij voorkomen. 26 00:01:55,680 --> 00:01:58,880 Het programma Scheepvaartveiligheid Wind op zee 27 00:01:59,080 --> 00:02:03,440 is een samenwerking tussen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat 28 00:02:03,640 --> 00:02:11,200 en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het wordt uitgevoerd door Rijkswaterstaat en de Kustwacht. 29 00:02:12,400 --> 00:02:18,120 De rijksoverheid richt zich op een duurzame energievoorziening en een veilige Noordzee. 30 00:02:18,640 --> 00:02:20,480 Wat duurzaamheid betreft: 31 00:02:20,520 --> 00:02:26,160 het doel is om in 2030 minimaal 27 procent van alle gebruikte energie 32 00:02:26,240 --> 00:02:32,120 uit duurzame en schone bronnen te halen. Voor 2050 wordt er gestreefd naar 100 procent 33 00:02:32,200 --> 00:02:37,480 duurzame energie. Windenergie draagt sterk bij aan het halen van deze doelen. 34 00:02:37,960 --> 00:02:42,880 De komende jaren wordt er daarom hard gewerkt aan windenergieparken op de Noordzee. 35 00:02:43,960 --> 00:02:49,120 Wat betreft veiligheid: het garanderen van vlotte en veilige scheepvaart 36 00:02:49,200 --> 00:02:54,440 is een voorwaarde voor de Nederlandse economie. Het aantal incidenten op zee is klein, 37 00:02:54,560 --> 00:02:59,880 maar de impact van een incident op zee kan heel groot zijn op mens en milieu. 38 00:03:00,480 --> 00:03:05,040 Het beleid richt zich op het optimaal kennen en beheersen van de risico's. 39 00:03:05,280 --> 00:03:08,200 Voor de bescherming van mens en milieu. 40 00:03:08,480 --> 00:03:11,280 Je kunt ons zien als de hulpdienst van de Noordzee. 41 00:03:11,600 --> 00:03:14,280 Het is een heel groot gebied, anderhalf keer zo groot als Nederland. 42 00:03:14,600 --> 00:03:18,440 Wij hebben meerdere taken, dus we zijn ook een soort van de wijkagent van de Noordzee. 43 00:03:18,680 --> 00:03:21,760 Maar in eerste instantie zijn we ervoor om de mensen ook te helpen 44 00:03:22,120 --> 00:03:27,320 en de incidenten op te lossen en de uitstroom, de effecten daarvan, te beperken. 45 00:03:27,840 --> 00:03:33,360 We hebben een pakket aan maatregelen. Eén van de maatregelen is bijvoorbeeld extra sensoren op zee. 46 00:03:33,640 --> 00:03:36,440 Dus dat zijn echt sensoren die in het windmolenpark, 47 00:03:36,440 --> 00:03:39,200 bij de platformen en aan de buitenkant aan de turbines hangen, 48 00:03:39,360 --> 00:03:43,800 zodat wij alles goed kunnen monitoren wat daar gebeurt. Dus je kunt ook inderdaad 49 00:03:43,880 --> 00:03:48,920 zien als een schip bijvoorbeeld ander vaargedrag heeft, of een schip doet iets wat je niet gewend bent. 50 00:03:49,160 --> 00:03:52,760 Voordat de kapitein hulp inroept, wat eigenlijk gebruikelijk is, 51 00:03:52,960 --> 00:03:55,880 dan kunnen wij soms al zien dat een schip stil ligt of aan het driften is, 52 00:03:56,040 --> 00:04:00,320 zodat wij veel eerder op kunnen treden. Fysiek hebben we sinds dit jaar 53 00:04:00,640 --> 00:04:04,120 een extra emergency response towing vessel. Dus eigenlijk een grote zeesleper 54 00:04:04,240 --> 00:04:08,800 tot onze beschikking die direct hulp kan bieden, die binnen enkele uren ter plaatse kan zijn. 55 00:04:09,120 --> 00:04:14,320 Deze is ook speciaal gebouwd met een hoge boeg die langdurig op zee kan blijven, 56 00:04:14,440 --> 00:04:18,960 die dus echt met slecht weer flink tegen de zee in kan varen. 57 00:04:21,120 --> 00:04:26,280 De situatie op de Noordzee is uniek. Nog nooit is er op deze schaal gebouwd op zee. 58 00:04:26,400 --> 00:04:30,840 Hierbij wordt continu onderzoek gedaan naar de scheepvaartveiligheid. 59 00:04:30,920 --> 00:04:35,440 In het monitorings- en onderzoeksprogramma wordt door Rijkswaterstaat gekeken 60 00:04:35,560 --> 00:04:39,240 of de verwachte risicos zich ook daadwerkelijk voordoen 61 00:04:39,320 --> 00:04:42,840 en of de maatregelen die worden genomen de juiste zijn. 62 00:04:43,240 --> 00:04:48,760 Bij de uitvoering van deze maatregelen zijn vele organisaties en ministeries betrokken. 63 00:04:48,800 --> 00:04:52,320 Hierbij doen we nieuwe kennis op en delen we deze. 64 00:04:52,560 --> 00:04:57,000 Samen zorgen we voor de veiligheid op de Noordzee.