Ankergebieden
Schepen moeten soms wachten op zee, bijvoorbeeld omdat ze nog geen toestemming hebben om de haven in te varen. Ze blijven dan in ankergebieden, een soort parkeerterreinen op zee. De komst van extra windparken en de grotere drukte in de ankergebieden vergroot het risico op ongelukken. Schepen in ankergebieden kunnen ongepland op drift raken, met als risico dat ze tegen andere schepen aandrijven of schade veroorzaken in een windpark. Hoe kunnen we de ankergebieden beter gebruiken om de veiligheid voor de scheepvaart te vergroten?
Er liggen ankergebieden dichtbij Vlissingen, Hoek van Holland, Scheveningen, IJmuiden en Schiermonnikoog. De wachtende schepen blijven op hun plek door het anker op de zeebodem te laten vallen. Het anker komt dan vast te zitten in de zeebodem. Maar soms gaat er iets mis. Bij storm kan het anker bijvoorbeeld gaan krabben: het raakt los en sleept vervolgens over de zeebodem. Het schip beweegt dan ongepland, wat tot schade kan leiden aan onder andere kabels en windturbines. Soms krijgen schepen met een krabbend anker ook hun motor niet gestart. Dan drijft het schip nog langer ongecontroleerd rond.
No-anchoringzones
Het aanwijzen van no-anchoringzones (ankervrije zones) is een manier om het risico op driftende schepen te verkleinen. Het idee is dat wachtende schepen daar voorzichtig en gecontroleerd rondvaren. Om te onderzoeken of een no-anchoringzone tussen Rotterdam en Amsterdam mogelijk en veilig is, is een Formal Safety Assesment uitgevoerd. Dat is een onderzoek waarbij veiligheidsrisico’s en mogelijke maatregelen worden beoordeeld. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft het Nederlandse voorstel voor een no-anchoringzone in behandeling genomen.
Vroeg waarschuwen voor Nederlandse kust
Vessel Traffic Services (VTS) is een dienst om het verkeer op de Nederlandse vaarwateren te coördineren en begeleiden. Vanuit verkeerscentrales ondersteunen verkeersleiders (VTS- operators) schepen onder meer met navigeren. Er zijn verschillende VTS-posten voor de aanloopgebieden naar de havens langs de Nederlandse kust.
Er loopt een onderzoek waarbij verkeersleiders stormwaarschuwingen mogen afgeven aan schepen in VTS-sectoren die grenzen aan de ankergebieden. Zo kan de bemanning op tijd passende maatregelen nemen. De eerste resultaten van de stormwaarschuwingen zijn positief. De verkeersleiders gaan door met geven van stormwaarschuwingen. Er wordt gekeken of de waarschuwingen ook in andere VTS-sectoren kan worden gegeven.
Ankercirkels
In ankergebieden waar dit mogelijk is, zijn ankercirkels vastgelegd. Ankercirkels verkleinen de kans op aanvaringen en aandrijvingen. De cirkels zijn groot genoeg voor geankerde schepen om veilig rond te kunnen draaien. Dat is nodig, want bij eb en vloed draaien geankerde schepen niet altijd in dezelfde richting. En bij slecht weer moet de bemanning de scheepsketting langer afstellen, waardoor het schip meer draairuimte nodig heeft.
Adviseren
Van no-anchoringzones tot vangrails op zee: de onderzoeken van het thema Ankergebieden leveren waardevolle kennis op. Daarmee kunnen verschillende vragen worden beantwoord. Wat zijn de risico’s van ankergebieden in relatie tot windparken? Hoe kunnen de ankergebieden het beste gebruikt worden? Is het mogelijk gevaarlijke situaties vooraf in te schatten en ongecontroleerd driften te voorkomen? Het MOSWOZ-team gebruikt de kennis van Ankergebieden om beleidsmakers te adviseren over deze en andere vragen.