MOSWOZ nieuwsbrief december 2023
Beste lezer,
Met de feestdagen in het vooruitzicht is er vanuit MOSWOZ weer mooi nieuws te vertellen. Zo zijn de voorbereidingen op het nautisch simulatieonderzoek in 2024 in volle gang en heeft MARIN de definitieve netwerkanalyse Noordzee 2021 opgeleverd. Ook heeft Antea een verkennend onderzoek afgerond over SAR ver op zee. Maar op deze plaats wil ik bovenal aandacht vragen voor het aankomende symposium van MOSWOZ.
Op woensdagmiddag 24 januari 2024 vindt het symposium van MOSWOZ plaats in Delft. Daar laten we zien wat het onderzoeksprogramma tot nu toe heeft bereikt en horen we ook graag wat alle belanghebbenden doen en bedenken om te zorgen voor een veilige scheepvaart op de Noordzee. Medewerkers van overheden, kennisinstellingen en marktpartijen zijn van harte welkom.
Het symposium start met een inlooplunch om 12.00 uur. De dagvoorzitter Patrick Potgraven geeft om 13:00 uur de aftrap samen met Michiel van Kruiningen, directeur Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aansluitend nemen een verzekeraar en een windparkexploitant ons mee in hoe zij kijken naar de ontwikkelingen op de Noordzee in relatie tot scheepvaartveiligheid. Na deze plenaire inleidingen splitst de groep zich op in vijf deelsessies met een meer interactief karakter. Je kunt je keuze daarvoor bij aanmelding kenbaar maken. Na een korte pauze geeft professor Ports and Waterways Mark van Koningsveld zijn visie hoe kennisontwikkeling over scheepvaartveiligheid in en nabij offshore-activiteiten op zee een impuls te geven. Om 16.15 uur ronden we af met een interview van de dagvoorzitter met Mieke Ohm, directeur Netwerkontwikkeling bij Rijkswaterstaat Zee en Delta. We sluiten het symposium om 16.30 af met een borrel. Kortom, het belooft een inspirerende en leerzame middag te worden!
Je kunt je hier aanmelden. Daar vind je ook de praktische informatie over het symposium.
Alvast fijne feestdagen gewenst en graag tot ziens op woensdag 24 januari!
Kees Storm, programmamanager MOSWOZ
Voorbereidingen nautisch simulatieonderzoek in volle gang
Op 8 november kwamen de thematrekkers van MOSWOZ bij elkaar om de scenario’s te bespreken voor het nautische simulatieonderzoek in 2024. Tijdens dat onderzoek doorlopen deelnemers lastige, maar realistische scenario’s op een gesimuleerde scheepsbrug. Thematrekker Carien Droppers: “We kregen een eerste demonstratie te zien van de uitgewerkte scenario’s. Die gaan uit van de Noordzee in de toekomst, met de toekomstige windparken en meer en grotere schepen. De grote vraag is: wat doet dat met de besluitvorming van zeevarenden?” Lees meer in dit artikel over het simulatieonderzoek.
Resultaten Verkenning SAR ver op zee
Om extra elektriciteit op te wekken met behulp van windenergie, komen er over een aantal jaren nieuwe windenergiegebieden verder van de kust bij. Dat brengt nieuwe uitdagingen voor Search and Rescue (SAR) met zich mee. Bijvoorbeeld omdat het langer duurt voordat de SAR-helikopter aanwezig is bij het windenergiegebied. Antea Group heeft in opdracht van Rijkswaterstaat onderzoek (pdf, 2.3 MB) gedaan naar de mogelijkheden om SAR in en rondom windenergiegebieden ver op zee te verbeteren. “Een goede verkenning”, vindt senior adviseur scheepvaart Bob Klaver (RWS). “Het rapport maakt duidelijk dat eigen verantwoordelijkheid extra belangrijk is voor mensen die ver op zee werken en varen.” In dit artikel over SAR ver op zee meer over de onderzoeksresultaten en de waarde van het rapport.
Netwerkanalyse Noordzee 2021 brengt scheepvaart Noordzee in kaart
Onderzoekscentrum MARIN heeft de Netwerkanalyse Noordzee 2021 afgerond. Dit onderzoek geeft een algemeen beeld van het scheepvaartverkeer op de Noordzee in het jaar 2021. De onderzoekers gebruikten gegevens over scheepsroutes, ongevallen en het weer. Zo konden ze bijvoorbeeld vaststellen waar het druk of rustig was en hoe de scheepvaart reageerde op storm. “De Netwerkanalyse geeft een mooi overzicht van wat er op de Noordzee gebeurt”, vertelt Jan Kool, thematrekker Monitoring van MOSWOZ.