Netwerkanalyse Noordzee 2021 brengt scheepvaart Noordzee in kaart

Onderzoekscentrum MARIN heeft de Netwerkanalyse Noordzee 2021 afgerond. Dit onderzoek geeft een algemeen beeld van het scheepvaartverkeer op de Noordzee in het jaar 2021. De onderzoekers gebruikten gegevens over scheepsroutes, ongevallen en het weer. Zo konden ze bijvoorbeeld vaststellen waar het druk of rustig was en hoe de scheepvaart reageerde op storm. “De Netwerkanalyse geeft een mooi overzicht van wat er op de Noordzee gebeurt”, vertelt Jan Kool, thematrekker Monitoring van MOSWOZ.

Inzicht in veranderingen en trends

MARIN voert netwerkanalyses uit voor de jaren 2021 tot en met 2025. De hoofdvraag is steeds: hoe heeft de scheepvaart op de Noordzee zich gedragen? De onderzoekers zoeken naar afwijkingen en trends in de gegevens. De uitkomsten helpen om de onderzoeksvragen van MOSWOZ te beantwoorden. Ze zijn ook relevant voor havenbedrijven en de Kustwacht.

Coronajaar

Kool licht de resultaten toe. “Er waren geen verrassingen of grote wijzigingen in het scheepvaartverkeer. De koopvaardij nam licht toe en het werd drukker in ankergebieden. Tijdens storm zie je meer zigzagpatronen en worden de ankergebieden minder gebruikt.” Representatief voor andere jaren is de Netwerkanalyse Noordzee 2021 (pdf, 35 MB) waarschijnlijk niet. “Het was een coronajaar. Waarschijnlijk bleven schepen hierdoor langer wachten in de ankergebieden, wat daar voor meer drukte zorgde.”

Aanvullend onderzoek MARIN

Kool verwacht van aanvullend onderzoek meer bijzonderheden dan van de Netwerkanalyse. “We gaan in gesprek met MARIN over extra onderzoek naar de ERTV’s. Dat zijn Emergency Response Towing Vessels: noodhulpsleepboten die stuurloze schepen onder controle brengen. Daar hebben we vragen over. Zijn er meer ERTV’s nodig? Hebben ze nu voldoende vermogen? Waar kunnen ze het beste liggen?” Kool geeft tot slot aan dat de volgende Netwerkanalyses snel volgen. “Het rapport over 2022 verwacht ik in 2024. Dat over 2023 ergens in de zomer. Dus meer nieuws volgt!”