MOSWOZ nieuwsbrief december 2024

Nieuwsbrief december 2024

Beste lezer,

Voor team MOSWOZ was 2024 een inspirerend en ook bewogen jaar. Een hoogtepunt was het tweede MOSWOZ-symposium in Delft over de veiligheid van de scheepvaart in en rondom winenergieparken op zee. Uit de discussies en presentaties bleek het belang van een goede samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en onderzoeksinstellingen.

Verder is er het afgelopen jaar weer veel onderzoek verricht naar risico's en veiligheid. Voorbeelden zijn de netwerkanalyses van het scheepvaartverkeer op de Noordzee, het onderzoek naar de gevolgschade bij schip-turbineaanvaringen en de verkenning van nut en noodzaak van extra sensoren in windparken. Alle onderzoeken zijn het afgelopen jaar gepubliceerd op het Noordzeeloket en ook de homepage is vernieuwd.

Van groot belang was het rapport ‘Schipperen met ruimte’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in juni is verschenen en concludeert dat de veiligheidsrisico’s nog onvoldoende beheerst worden. Dit vergt van de politiek maar ook van ons extra inspanningen. Wij vertrouwen erop dat deze inspanningen hun vruchten zullen afwerpen, zodat de Noordzee ons land voorziet van duurzame energie én veilig blijft voor de scheepvaart.

Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Noordzeekerst

Jacqueline van den Bosch en Kees Storm, namens team MOSWOZ

Nautisch simulatieonderzoek Human Factors uitgevoerd

Afgelopen oktober vond het Human Factors-onderzoek plaats. Bij dit verkennende onderzoek doorliepen zeevarenden allerlei scenario’s op scheepvaartsimulatoren. De scenario’s gaan uit van de Noordzee vanaf 2030, wanneer er meer windparken en grotere schepen zijn. Wat doen die ontwikkelingen met het omgevingsbewustzijn en de besluitvorming door zeevarenden? Alma de Hoop en Carien Droppers van het MOSWOZ-team lichten het onderzoek toe.

Wat is de optimale lay-out van een windenergiegebied voor Search and Rescue?

Nieuw onderzoek van ingenieursbureau Afry geeft inzicht in welke mate de windenergieopbrengst afneemt door de toepassing van Search and Rescue (SAR)-lanes in windenergiegebieden. Deze obstakelvrije evenwijdige banen in windparken van minstens 500 meter breed, hebben tegelijkertijd belangrijke voordelen voor de scheepvaartveiligheid én voor medegebruik. Wat betekent dit voor de optimale lay-out van windenergiegebieden?

Draagt 'slimme' scheepvaart bij aan wind op zee?

Actuele ontwikkelingen binnen smart shipping bieden mogelijkheden voor windenergie op zee, stellen Patrick Potgraven (trekker van het programma Smart Shipping) en Robert Hekkenberg (senior adviseur bij het directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme zaken). Welke ontwikkelingen zijn dit en wat hebben ze te maken met windparken op zee?

Expertsessie: weersveranderingen door windparken hebben beperkte invloed op scheepvaartveiligheid

Op 2 december kwamen gebruikers van de Noordzee en medewerkers van het KNMI, Deltares en Rijkswaterstaat samen voor een expertsessie. Onderwerp van gesprek was de invloed van offshore windparken op de hydrologische en meteorologische omstandigheden op de Noordzee. Wat betekent dit nu eigenlijk voor de scheepvaartveiligheid?