Ga naar de inhoud
beeldmerk-RijksoverheidRijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Direct naar
  • English
  • Sitemap
Noordzeeloket
  • Home
  • Nieuws
  • Functies en gebruik
  • Beleid
  • Beheer
  • Omgeving
  • Publicaties
  • Atlas actueel
  • English
  • Sitemap
  1. Home ›
  2. Functies en gebruik ›
  3. Windenergie op zee ›
  4. Scheepvaartveiligheid (MOSWOZ) ›
  5. MOSWOZ nieuwsbrief december 2024 ›
  6. Nautisch simulatieonderzoek Human Factors uitgevoerd

Nautisch simulatieonderzoek Human Factors uitgevoerd

Afgelopen oktober is het Human Factors-onderzoek uitgevoerd. Bij dit verkennende onderzoek over de menselijke rol binnen scheepvaartveiligheid, doorliepen zeevarenden allerlei scenario’s op scheepvaartsimulatoren. De scenario’s gaan uit van de Noordzee vanaf 2030, wanneer er meer windparken en grotere schepen zijn. Wat doen die ontwikkelingen met het omgevingsbewustzijn en de besluitvorming door zeevarenden? Alma de Hoop en Carien Droppers van het MOSWOZ-team lichten het onderzoek toe.

Impact van windparken op zeevarenden

Menselijk falen speelt vaak een rol bij incidenten op zee. ‘Er is nog weinig onderzoek gedaan naar hoe zeevarenden zich onder druk gedragen’, vertelt De Hoop. Volgens haar collega vormen scheepvaartsimulatoren een veilige en dus ideale omgeving om fouten te maken en daarvan te leren. Ook geeft een simulator de gelegenheid in een korte tijd meerdere gevaarlijke situaties te simuleren.

Uniek simulatieonderzoek

De duur en het aantal deelnemers maakten het Human Factors-onderzoek uniek. Drie weken lang deden ongeveer twintig zeevarenden mee aan de oefeningen in een gespecialiseerd simulatiecentrum. Allemaal voeren ze kortgeleden nog op zee – professioneel of als recreant. Ze hebben daarnaast verschillende nationaliteiten en spreken verschillende talen, zoals ook op de Noordzee het geval is. In verschillende samenstellingen doorliepen ze acht scenario’s.

Keuzes maken onder druk

Eén van die scenario’s was bewust ontworpen om te leren hoe de bemanning op zee handelt in een noodsituatie. Twee schepen kwamen in aanvaring met elkaar, waarna er één stuurloos richting een windpark dreef. Welke overwegingen en besluitvorming zijn er dan op de brug?  ‘Je moet bedenken dat het op zee lang kan duren voordat er hulp is’, zegt Droppers. ‘Als de motor uitvalt, bepalen de wind en de stroming waar je heen gaat.’

Publicatie eindrapport Human Factors

Het eindrapport van het Human Factors-onderzoek wordt in 2025 verwacht. Droppers en De Hoop willen niet vooruitlopen op de conclusies, omdat het onderzoek nog moet worden afgerond.


Video Human Factors

b30kcnw-still-middel

Bekijk de video over Human Factors

Video Human Factors

MOSWOZ nieuwsbrief december 2024

  • Kerstgroet MOSWOZ
  • Wat is de optimale lay-out van een windenergiegebied voor Search and Rescue?
  • Draagt 'slimme' scheepvaart bij aan wind op zee?
  • Expertsessie: weersveranderingen door windparken hebben beperkte invloed op scheepvaartveiligheid
Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X
  • Download PDF

footer-afzender

Over Noordzeeloket

Dit is het Noordzeeloket. De snelste weg naar overheidsinformatie over de Noordzee. Over hoe de rijksoverheid de Noordzee beheert en hoe de ruimte op de Noordzee is verdeeld. Wat op de Noordzee kan en mag, en welke regels en voorwaarden daarvoor gelden. Waar je moet zijn voor welke vergunning. Welk nationaal en internationaal beleid van kracht is.

Service

  • Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Privacyverklaring
  • Copyright
  • Archief

Contact

Heb je een vraag of opmerking? Neem contact op via het contactformulier.