Ga naar de inhoud
beeldmerk-RijksoverheidRijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Direct naar
  • English
  • Sitemap
Noordzeeloket
  • Home
  • Nieuws
  • Functies en gebruik
  • Beleid
  • Beheer
  • Omgeving
  • Publicaties
  • Atlas actueel
  • English
  • Sitemap
  1. Home ›
  2. Functies en gebruik ›
  3. Windenergie op zee ›
  4. Scheepvaartveiligheid (MOSWOZ) ›
  5. MOSWOZ nieuwsbrief juni 2025

MOSWOZ nieuwsbrief juni 2025

Nieuwsbrief juni 2025

Beste lezer,

Als team zijn wij druk bezig met de afronding van een beleidsadvies en Verdiepingsnota op basis van vijf jaar onderzoek en monitoring. Ter gelegenheid hiervan komt in september een speciale editie van de nieuwsbrief uit, waarin u leest hoe we samen koersen naar een veilige Noordzee. Houd daarom zeker uw inbox in de gaten!

In deze nieuwsbrief stellen we u voor aan Matthijs Schouten, die ervaring op zee en bij Rijkswaterstaat met zich meebrengt. Ook leest u over de jongste onderzoeken naar noodhulpteams, driedimensionale schademodellen, locaties voor No Anchoring Areas en een effectievere inzet van ERTV’s.

Veel leesplezier gewenst!

Met vriendelijke groet,

Jacqueline van den Bosch, namens team MOSWOZ

Even voorstellen: Matthijs Schouten

Het MOSWOZ-team krijgt versterking. Matthijs is zijn hele werkzame leven bezig met scheepvaart. Na jaren op zee kwam hij twee geleden werken bij Rijkswaterstaat. Nu gaat hij als adviseur scheepvaartveiligheid voor MOSWOZ aan de slag: “Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging”.

Even voorstellen: Matthijs Schouten

Helikopterteam kan uitkomst zijn voor schepen in nood

Een Towing Assistance Team (TAT) kan helpen om in korte tijd een sleepverbinding te maken met een schip in nood. Is een TAT in Nederland maakbaar en uitvoerbaar? Antea Group deed er onderzoek naar in opdracht van Rijkswaterstaat.

Helikopterteam kan uitkomst zijn voor schepen in nood

Driedimensionale modellen brengen scheepsschade in beeld

Wat gebeurt er als een schip tegen een windturbine aanvaart of -drijft? Dat is de hoofdvraag van een serie onderzoeken binnen het thema Aanvaringen van MOSWOZ. Het derde en daarmee laatste onderzoek uit deze serie is nu afgerond. “Dit onderzoek geeft de meest gedetailleerde resultaten tot nu toe”, vertelt adviseur nautische veiligheid Carien Droppers van Rijkswaterstaat.

Driedimensionale modellen brengen scheepsschade in beeld

Onderzoek brengt mogelijke locaties voor No Anchoring Areas in kaart

Het aanwijzen van No Anchoring Areas is een veiligheidsmaatregel voor de scheepvaart op de Noordzee. Hier kunnen schepen veilig gaande houden als ankeren niet mogelijk is, of wanneer ze slechts korte tijd moeten wachten voordat ze de haven in mogen. De vraag is alleen: waar is er nog ruimte voor nieuwe No Anchoring Areas? Onderzoeksinstituut MARIN bracht mogelijke locaties in kaart.

Onderzoek brengt mogelijke locaties voor No Anchoring Areas in kaart

Onderzoeken gestart naar effectievere inzet van ERTV’s

Team MOSWOZ onderzoekt samen met bergingsexperts en MARIN de effectiviteit van noodhulpsleepboten (ERTV’s). Deze ERTV’s helpen te voorkomen dat schepen in nood tegen windturbines en andere objecten in een windpark aanvaren. “Hoe beter de ERTV’s worden ingezet, hoe kleiner het risico is op schade”, zegt adviseur scheepvaartveiligheid Alma de Hoop.

Onderzoeken gestart naar effectievere inzet van ERTV’s

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X
  • Download PDF

footer-afzender

Over Noordzeeloket

Dit is het Noordzeeloket. De snelste weg naar overheidsinformatie over de Noordzee. Over hoe de rijksoverheid de Noordzee beheert en hoe de ruimte op de Noordzee is verdeeld. Wat op de Noordzee kan en mag, en welke regels en voorwaarden daarvoor gelden. Waar je moet zijn voor welke vergunning. Welk nationaal en internationaal beleid van kracht is.

Service

  • Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Privacyverklaring
  • Copyright
  • Archief

Contact

Heb je een vraag of opmerking? Neem contact op via het contactformulier.