Ga naar de inhoud
beeldmerk-RijksoverheidRijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Direct naar
  • English
  • Sitemap
Noordzeeloket
  • Home
  • Nieuws
  • Functies en gebruik
  • Beleid
  • Beheer
  • Omgeving
  • Publicaties
  • Atlas actueel
  • English
  • Sitemap
  1. Home ›
  2. Functies en gebruik ›
  3. Windenergie op zee ›
  4. Scheepvaartveiligheid (MOSWOZ) ›
  5. MOSWOZ nieuwsbrief juni 2025 ›
  6. Helikopterteam kan uitkomst zijn voor schepen in nood

Helikopterteam kan uitkomst zijn voor schepen in nood

Is een Towing Assistance Team (TAT) in Nederland maakbaar en uitvoerbaar? Daar heeft Antea Group in opdracht van Rijkswaterstaat onderzoek naar gedaan. Een TAT is een team dat helpt een sleepverbinding te maken met een schip in nood. Daarmee kan de overheid onbestuurbare schepen op de Noordzee 24/7 en binnen een redelijke termijn noodsleephulp bieden.

Gespecialiseerd team

Doordat er steeds minder ruimte is op de Noordzee, wordt snel handelen nóg belangrijker. Een TAT wordt per helikopter vervoerd naar een schip in nood, noodhulpsleepboot (ERTV) of ander schip. De teamleden zijn getraind en uitgerust om sleepverbindingen te maken. Een TAT kan bestaan uit een aantal matrozen en een bergingsdeskundige, zoals in Duitsland het geval is. De Duitse TAT-teams gebruiken tijdens hun missies beschermingsmiddelen zoals reddingsvesten en gereedschappen als draadsnijders en zaklampen.

Oefening met SAR-helikopter. Kustwacht Nederland.
Oefening met SAR-helikopter. Kustwacht Nederland.

Meerwaarde TAT

Naast het voordeel van snel ingrijpen, bleek uit een eerdere verkenning van Rijkswaterstaat dat een TAT in bepaalde situaties meerwaarde kan hebben. Bijvoorbeeld wanneer de bemanning van een schip in nood zelf niet in staat is om een sleepverbinding te maken met een ERTV of sleepboot. Ook bij taalbarrières, panieksituaties en slechte weersomstandigheden kan een TAT het verschil maken.

Binnen één uur beschikbaar

De analyse van Antea toont aan dat een TAT in principe maakbaar is en de inzet van ERTV's effectiever kan maken, door de kans op een tijdige en goede sleepverbinding te vergroten. De Kustwacht zou binnen één uur een team beschikbaar kunnen hebben, dat vanaf de wal per helikopter naar het incidentschip wordt gebracht. Wel betekent dit dat er steeds een helikopter en voldoende gekwalificeerd personeel voor noodsleephulp beschikbaar moeten zijn.


MOSWOZ nieuwsbrief juni 2025

Even voorstellen: Matthijs Schouten

Driedimensionale modellen brengen scheepsschade in beeld

Onderzoek brengt mogelijke locaties voor No Anchoring Areas in kaart

Onderzoeken gestart naar effectievere inzet van ERTV’s

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X
  • Download PDF

footer-afzender

Over Noordzeeloket

Dit is het Noordzeeloket. De snelste weg naar overheidsinformatie over de Noordzee. Over hoe de rijksoverheid de Noordzee beheert en hoe de ruimte op de Noordzee is verdeeld. Wat op de Noordzee kan en mag, en welke regels en voorwaarden daarvoor gelden. Waar je moet zijn voor welke vergunning. Welk nationaal en internationaal beleid van kracht is.

Service

  • Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Privacyverklaring
  • Copyright
  • Archief

Contact

Heb je een vraag of opmerking? Neem contact op via het contactformulier.