MOSWOZ nieuwsbrief mei 2024
Beste lezer,
Wat gebeurt er als een schip in aanvaring komt met een windturbine? En hoe kunnen camerabeelden en radiosignalen helpen om de veiligheid op zee te vergroten? In deze nieuwsbrief besteden we aandacht aan twee nieuwe MOSWOZ-onderzoeken over deze onderwerpen. Daarnaast stellen we u graag voor aan Vivian Baetens, onze thematrekker van Hydro/Meteo en Ankergebieden. Zij vertelt onder meer over de nieuwste klimaatscenario’s van het KNMI. Veel plezier gewenst bij het lezen van deze nieuwsbrief!
Met vriendelijke groet,
Jacqueline van den Bosch, projectleider MOSWOZ, namens team MOSWOZ
Nieuw onderzoek vergroot inzicht in gevolgen van schip-turbineaanvaringen
Wat gebeurt er als een schip tegen een windturbine aanvaart of -drijft? In februari 2024 bracht HVR Engineering een MOSWOZ-onderzoeksrapport uit dat de waarschijnlijke gevolgen van aanvaringen belicht. Het onderzoek maakt deel uit van een serie binnen het thema Aanvaringen van MOSWOZ. Thematrekker Aanvaringen Carien Droppers bespreekt de resultaten.
Verkenning RDF en CCTV leidt tot advies pilots
Hoe kan de Kustwacht schepen vinden die geen AIS-gegevens verzenden of die niet te zien zijn door een verstoring van het radarbeeld? En hoe kan de Kustwacht bij incidenten in de omgeving van windparken de situatie vanaf de wal in de gaten houden? Radio direction finders (RDF) en closed-circuit television (CCTV) in windparken bieden mogelijk uitkomst. Op basis van de onderzoeksresultaten adviseert team MOSWOZ om twee pilots te starten.
Even voorstellen: Vivian Baetens
Op 1 september 2023 begon Vivian Baetens als adviseur scheepvaartveiligheid MOSWOZ. Na jaren op en rond de Westerschelde te hebben gewerkt, zet ze haar kennis en ervaring nu in voor de Noordzee. Wat doet ze precies voor MOSWOZ en wat heeft ze te vertellen over de nieuwste klimaatscenario’s van het KNMI?