MOSWOZ nieuwsbrief september 2023
Beste lezer,
Vanaf nu verschijnt de nieuwsbrief van MOSWOZ op het Noordzeeloket. Nieuw is ook dit voorwoord, dat de nieuwsbrief net een beetje persoonlijker maakt en de samenhang tussen onderwerpen laat zien.
Graag wil ik alvast je aandacht vragen voor het aankomende MOSWOZ-symposium. Op 24 januari 2024 vindt dit symposium - het tweede alweer - plaats in Delft. Het belooft een boeiende en leerzame dag te worden vol interactieve sessies, die draaien om kennisdeling en innovatie. Op een later moment informeren we je hoe en wanneer je je kunt inschrijven.
In deze nieuwsbrief lees je over het grote simulatieonderzoek dat volgend jaar gepland staat. Daarin oefenen professionals in een virtuele omgeving met stressvolle situaties in de buurt van windparken.
Ook neem je kennis van de belangrijkste resultaten van de Netwerkanalyse voor het jaar 2021. En wist je al hoe het Offshore Expertise Centrum (OEC) ons programma MOSWOZ van data voorziet? Lees het in deze nieuwsbrief.
Veel leesplezier gewenst!
Jacqueline van den Bosch, projectleider MOSWOZ, namens team MOSWOZ
Grotere scheepvaartveiligheid dankzij Offshore Expertisecentrum
Weten wat er gebeurt op de Noordzee is cruciaal voor een veilige scheepvaart. Is het te druk op bepaalde plekken of dreigt er storm? Het Offshore Expertisecentrum (OEC) in Stellendam verzamelt en beheert de data die dit soort vragen helpt te beantwoorden. Deze data helpen de professionals van MOSWOZ om onderbouwde veiligheidsvoorstellen te doen. Lees hier hoe het OEC bijdraagt aan een grotere scheepvaartveiligheid.
Groot nautisch simulatieonderzoek in voorbereiding
Volgend jaar vindt een groot nautisch simulatieonderzoek plaats, waarbij professionals in een virtuele omgeving oefenen met stressvolle situaties in de buurt van windparken op de Noordzee. De uitvoering van het onderzoek begint op zijn vroegst in het najaar. De oefeningen zullen verlopen volgens speciaal ontwikkelde scenario’s, die nu worden geschreven. Volgens nautisch adviseur Carien Droppers worden de oefeningen zo realistisch, dat ‘het zweet in je handen staat’. Het simulatoronderzoek levert naar verwachting waardevolle inzichten op over de manier waarop mensen beschikbare informatie verwerken en hoe ze op zee onder wisselende omstandigheden beslissingen nemen. Zo kan worden bepaald of aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig zijn, en zo ja, welke.
Onderzoeksrapport verkenning VTMon nu online
In de vorige nieuwsbrief las je over een verkennend onderzoek naar de invoering van Vessel Traffic Monitoring bij de Kustwacht, een nieuwe maatregel die de veiligheid van de scheepvaart op de Noordzee moet waarborgen. Het rapport is nu beschikbaar voor het grotere publiek. Lees hier het onderzoeksrapport ‘Mogelijkheden VTM in en rondom windparken’.
Belangrijkste resultaten Netwerkanalyse Noordzee 2021 bekend
De resultaten van de Netwerkanalyse 2021 van onderzoekscentrum MARIN zijn op hoofdlijnen bekend. Onderzoekscentrum MARIN brengt van 2021 tot en met 2025 elk jaar de scheepvaart op de Noordzee in kaart. Uit de nieuwste Netwerkanalyse blijkt dat in 2021 meer schepen gebruik maakten van de diepwaterroute aan de west- en noordzijde van het Nederlands Continentaal Plat (NCP). De koopvaardij nam licht toe op de hoofdroutes en het werd drukker in de ankergebieden, onder meer bij Scheveningen en IJmuiden. Verder voeren er minder passagiers- en recreatieschepen bij de haveningangen en nam het aantal driftende schepen licht af. Op de plekken van toekomstige windparken was meer ‘doorvaart’ dan in de bestaande windparken. De noodsleepboten (ERTV’s) bleken meestal onderweg of lagen voor anker op zee. Tot slot is de invloed van weersomstandigheden in beeld gebracht voor scheepsreizen bij Rotterdam en ten noorden van de Waddeneilanden.