Verkennend onderzoek uitgevoerd naar laadpunten voor elektrische vaartuigen op Noordzee
Studenten van HZ University of Applied Sciences in Vlissingen deden onderzoek naar laadpunten op de Noordzee. Studenten Brendan Faasse, Siem Wilders, Julian van Egeraat en Tom Smits kozen het onderwerp als onderdeel van hun zeevaartopleiding. Wat hebben zij ontdekt? Brendan Faasse vertelt.
Wat hebben jullie onderzocht?
‘In het kader van duurzaamheid streeft de overheid naar scheepvaart waarvan 90% van het totale energieverbruik elektrisch is. Rijkswaterstaat verkent de mogelijkheden om op de Noordzee elektrische ERTV’s, noodhulpsleepboten, in te zetten. Daar zijn laadpunten op zee voor nodig. Wij hebben specifiek onderzoek gedaan naar geschikte posities voor deze laadpunten. Wat weegt daarin mee? Waar zijn de risico’s op ongelukken het grootst? Kunnen de laadpunten voeding krijgen en zitten ze de scheepvaart niet in de weg? We hebben voorgestelde posities aangegeven in het onderzoeksrapport.’
Waarom is dit onderwerp belangrijk?
‘ERTV’s zijn bedoeld om hulp te bieden aan schepen in nood. Het doel van 90% is niet haalbaar als de ERTV regelmatig vaart met een lege accu. In dat geval wordt namelijk andere, duurzame brandstof gebruikt. Om het vaargebied van elektrische ERTV’s te vergroten, zijn laadpunten op zee essentieel.’
Hoe hebben jullie het onderzoek aangepakt?
‘We zijn begonnen met deskresearch. Daarna namen we een interview af met een beleidsmedewerker van de Kustwacht en een medewerker van Multraship Towage & Salvage: mensen met jarenlange praktijkervaring. Dankzij hen konden we antwoord geven op praktische vragen. In welke gebieden zijn er vaak problemen? Hoeveel vermogen heeft een ERTV nodig en wat is het brandstofverbruik? Volgens Multraship moet rekening worden gehouden met de vraag naar vermogen op verschillende momenten. Alleen een accu is onvoldoende. Er moet ook duurzame brandstof aan boord zijn om extra vermogen te leveren als dat nodig is. Bij een ongeluk of een dreigend ongeluk moeten ERTV’s vol gas naar de plaats van bestemming kunnen. Ook een schip op zijn plek houden en slepen vraagt extra vermogen.’
Hoe dragen laadpunten op zee bij aan veilige scheepvaart in en bij windparken?
‘De voorgestelde posities van laadpunten zijn vooral in de buurt van windparken. Daar kunnen ERTV’s met elektromotoren stand-by liggen en dat is niet voor niets. Je kunt verwachten dat er een keer een schip uit zijn roer loopt of een defect heeft en richting een windpark beweegt. Je wilt altijd voorkomen dat een schip een windturbine, offshore platform of ander object raakt, want dat kan echt groot leed veroorzaken voor mens en milieu. ERTV’s die elektrisch varen en laadpunten gebruiken zijn duurzamer, maar de mogelijkheden zijn nog onzeker. Ik hoop dat ons onderzoek Rijkswaterstaat helpt met de besluitvorming over elektrische ERTV’s en inspiratie geeft voor mogelijke vervolgonderzoeken. De betrokken medewerkers hebben positief gereageerd.’