Hoe de overheid nu de risico’s op zee beperkt
De toename van windparken op zee maakt de Noordzee minder veilig voor schepen. Vanaf 2020 zijn daarom extra veiligheidsmaatregelen genomen. Deze maatregelen werken voor het grootste deel goed, zodat het veilig blijft op de Noordzee. Toch zijn ze op lange termijn onvoldoende om schadelijke gevolgen voor mens en milieu te voorkomen.
Veiligheidsmaatregelen
In 2019 concludeerde MARIN in het rapport ‘Wind op Zee 2030’ dat de scheepvaartrisico’s toenemen door windparken op zee. In hetzelfde jaar werd het maatregelenpakket 2020 vastgesteld. In aanvulling op bestaande wet- en regelgeving, werden de volgende maatregelen genomen:
Extra capaciteit voor search and rescue
- Extra sensoren in windparken
- Extra noodhulpslepers
- Extra capaciteit voor vliegende en varende eenheden
- Extra inzet scheepsbrandbestrijdingsteam MIRG.NL
- Nautische markeringen van passages in windparken
- Oprichting van monitorings- en onderzoeksprogramma Wind op Zee (MOSWOZ)

De volgende tabel geeft een uitgebreid overzicht van het maatregelenpakket 2020, de effectiviteit en aandachtspunten:


Maatregelen effectief, maar op lange termijn onvoldoende
Onderzoek van MOSWOZ laat zien dat de maatregelen grotendeels werken. Ze helpen incidenten te voorkomen en beperken de gevolgen als er toch iets misgaat. Daarmee dragen ze bij aan een hoger veiligheidsniveau.
Toch is het onwaarschijnlijk dat deze maatregelen de toename van risico’s voldoende opheffen. Ze bieden onvoldoende garantie tegen aanvaringen en zijn niet berekend op een onzekere toekomst met nieuwe risico’s. Deze conclusie is gebaseerd op verschillende kwalitatieve analyses, zoals simulaties, expertsessies en BowTies (een methode om risico’s en geschikte veiligheidsmaatregelen met experts in kaart te brengen).
Voorbeeld: inzet van ERTV’s
Emergency Response Towing Vessels (ERTV’s) zijn grote noodhulpslepers. Ze vormen een belangrijke maatregel om het risico op aanvaringen in en rond windparken te verkleinen. ERTV’s zijn het laatste redmiddel wanneer een schip bijvoorbeeld op drift raakt of tegen een windturbine dreigt aan te varen. Een ERTV kan een schip in nood op zijn plek houden of naar een veiligere locatie slepen als het weer dit toelaat.
De effectiviteit van ERTV’s hangt onder meer af van hoe snel ERTV’s de bestemming bereiken. Daarbij spelen de positie, vaarsnelheid en het op tijd opmerken van risicovolle situaties een belangrijke rol. Ook de kwaliteit van het personeel maakt de inzet van ERTV’s effectiever. Goed getrainde mensen kunnen snel en veilig een sleepverbinding maken.
