Beheer
Het gebruik van de Noordzee staat onder toenemende invloed van autonome trends en mondiale, Europese en nationale ontwikkelingen. De effecten daarvan vragen om meer regie, een integrale afweging van de verschillende soorten belangen en balans met het mariene ecosysteem. Scheepvaart, zandwinning t.b.v. zandsuppletie, olie- en gaswinning, opwekking van windenergie, CO2-opslag en defensieoefeningen zijn door het Rijk aangemerkt als activiteiten van nationaal belang.
Structuurvisiekaart
De Structuurvisiekaart van het Nationaal Waterplan (NWP) geeft voor elk van deze functies de gebieden aan waarin ze kunnen worden uitgeoefend. Andere activiteiten mogen dit gebruik niet belemmeren. Wanneer meerdere activiteiten van nationaal belang zich in hetzelfde gebied afspelen, streeft het rijk naar zoveel mogelijk gecombineerd, efficiënt ruimtegebruik. Er zijn ook spelregels afgesproken hoe om te gaan met mogelijke conflicten tussen activiteiten van nationaal belang. Daarnaast zijn in het NWP de aangewezen (en mogelijk nog aan te wijzen) Natura 2000-gebieden én de ruimtelijke consequenties van het beleid voor de bescherming van mariene ecosystemen ruimtelijk weergegeven.
Beheer en gebruik Noordzee
De uitvoering van dit beleid is mensenwerk. Meerdere ministeries en rond de tweehonderdvijftig organisaties en instellingen zijn erbij betrokken. Zij hebben in de praktijk houvast aan de regelgeving voor het beheer en gebruik van de Noordzee. Dat instrumentarium bestaat uit wetten, convenanten, verdragen en EU-regelgeving. Voor het beheer zie ook Programma Noordzee 2022-2027 (pdf, 9.1 MB).
Meervoudig ruimtegebruik Noordzee
De overheid streeft naar efficiënt (meervoudig) ruimtegebruik. In geval van nieuwe activiteiten kan het informeel vooroverleg met het bevoegd gezag worden gezien als de start van een proces om optimale inpassing te bereiken. Als dat nodig is worden daar ook andere belanghebbenden bij betrokken. Het rijk maakt als bevoegd gezag de eindafweging, ook als de initiatiefnemers er in de voorfase onderling niet uitkomen. De overheid beslist daarbij ook over de voorwaarden waaronder de verschillende initiatieven in hetzelfde gebied mogelijk zijn.
De vergunning aanvraag is niet meer het startpunt, maar het formele sluitstuk van het ruimtelijke beheer.
Meervoudig ruimtegebruik is ook een van de uitgangspunten van het Nederlands Noordzeebeleid en een van de toetselementen (toets 2) in het afwegingskader. De tabel ‘Interacties gebruiksfuncties’ (pdf, 38 kB) geeft in één oogopslag weer welke vormen van gebruik belang kunnen hebben bij eenzelfde locatie of gebied op de Noordzee. Dat betekent niet automatisch dat die functies elkaar dan in de weg zitten of anderszins belemmeren. In een aantal gevallen is functie combinatie goed mogelijk en kan zelfs sprake zijn van wederzijds voordeel.
Meer informatie over interacties
Kamerbrieven
Kamerbrief: Opvolger Nationaal Waterplan
Kamerbrief: Aanbieding Ontwerp Rijksstructuurvisie Windenergie op Zee
Kamerbrief: Structuurvisie Windenergie op Zee
Documenten en publicaties
Nationaal waterprogramma 2022-2027
Delen
Structuurvisiekaart
Huidig gebruik Noordzee
Relevante links
Relevante wet- en regelgeving (essentie)
- Programma Noordzee 2022-2027 (pdf, 172 kB)
- Kaderrichtlijn maritieme ruimtelijke planning (pdf, 123 kB)
- Nationaal waterprogramma 2022-2027 (pdf, 131 kB)
- Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) (pdf, 126 kB)
- Structuurvisie Waddenzee (pdf, 137 kB)
- Structuurvisie windenergie op zee (pdf, 79 kB)
- Wet ruimtelijke ordening (pdf, 123 kB)
- Zeerechtverdrag (pdf, 95 kB)